INSECT ARK - Raw Blood Singing
Dana Schechter (SWANS) a Tim Wyskida (KHANATE) stvořili pod hlavičkou INSECT ARK další neortodoxní dílo ponořené v drone, sludge a noise rocku. Sugestivní dílo, ale je těžké se v té bažině neutopit.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Ti, kdož prochází kolem navenek střízlivě se tvářící budovy postrocku, často zahlédnou jen vývěsní štíty, které těm šťastnějším obyvatelům této kolonie namalovala komerční média. Proč zdobí fasádu většinou jen samé zasněné fňukání? Proč je tak oblíbená ona kníkavost SIGUR RÓS? Proč se opěvují především skupiny, v jejichž projevu nechybí vokální složka, když mnohem větší část obyvatel platí nájem čistě instrumentálními šeky? Nechci zvedat zástavu a s revolučními hesly bojovat za „ostatní“ postrock, obzvláště ne v době, kdy se tahle hudba stává na můj vkus až příliš módní záležitostí. Ale možná právě proto je načase otevřít oči a seznámit se s dalšími mansardami, které tento činžák nabízí k pronajmutí. Rozvláčná emotivnost mnohých postrock a posthardcore kapel už totiž může svádět k mylnému dojmu, že jsou tyto směry značně fádní. Jenže jsou tady i skupiny jako DON CABALLERO nebo VOLTA DO MAR, které staví na mnohem vitálnějších math-rockových základech a nabízejí tak více akčnosti.
IF THESE TREES COULD TALK jako by představovali určitý sumář postrockového světa a stávají se vynikajícím studijním materiálem pro všechny zvídavé jedince, kteří by rádi poznali mnohostrannost tohoto stylu. Přestože se v případě této skupiny jedná o typickou čistě instrumentální tvorbu, zrcadlí se zde celá paleta nálad a přístupů, od hutně burácivé tuhosti ISIS, přes progresivněji pojaté nálady RUSSIAN CIRCLES a hravost VOLTA DO MAR až k jemnosti GRAILS nebo MOGWAI, najdou se snad i momenty načichlé infantilitou SIGUR RÓS. IF THESE TREES COULD TALK využívají mnoho zvukových efektů, tito mladíci z Ohia umí jemně zacinkat i silově zaburácet, nezapomínají ani na hutný kytarový zvuk (hned tři kytary v sestavě nejsou samoúčelné) a tak nás stojící ve vlahém deštíku akustiky dokáží nenadále zasypat i průtrží těžkého zvukového lijáku. Žádné přehnané setrvávání v rozvláčné jednostrannosti nehrozí. Navíc i ke kombinaci jednotlivých poloh přistupuje skupina hned z několika úhlů, tu se motivy postupně vyvíjí v přirozených linkách, jinde je struktura postavená na ostrých burcujících přechodech mezi kontrastními pasážemi. Ze skladeb se tak ani na okamžik neztrácí jistá dějovost, která je podporována i živočišně neposednou rytmikou. Chvějivá ostrost zvuku je pak oním potřebným prostředkem, jak implantovat veškeré skryté i na povrchu se pýřící emoce pod kůži posluchače.
Jestliže se Grahamův projekt RED SPAROWES stal pro mnohé metalové fanoušky bránou do světa instrumentálního rocku, IF THESE TREES COULD TALK by se mohli stát oním světem za branou. Není totiž záhodno zůstávat stát ve dveřích, neboť by se z tohoto úhlu mohlo mylně zdát, že postrockový svět disponuje jen omezenou paletou výrazových prostředků. To by bylo značně naivní, vždyť stačí, když srovnáme třeba těžkopádné depkaře ELUVIUM s progresivním přístupem svižných Japonců LITE. Američané IF THESE TREES COULD TALK se v tomto světě neztrácejí, nepřinášejí možná žádný převratný krok dále, ale jejich kombinace mnohých vlivů má obrovskou šanci oslovit posluchače i mimo stylové hranice, neboť k poslechu jejich skladeb nepotřebujete až takové vcítění se do nálad, skupina vám ony nálady totiž podsouvá s šikovností dobře udělaného naučného filmu, který hravou a zábavnou formou sděluje své poselství.
IF THESE TREES COULD TALK nabízejí určitý průřez současným instrumentálně rockovým světem, zasněnou postrockovou náladovost skupina roubuje na mathrockovou rytmiku a nezapomíná ani na hutné polohy mající kořeny v postharcoru typu CULT OF LUNA. Velmi poučná kolekce, kterou jistě ocení i mnozí nezasvěcení posluchači.
8 / 10
Tom Fihe
- basová kytara
Jeff Kalal
- kytara
Cody Kelly
- kytara
Zack Kelly
- bicí
Mike Socrates
- kytara
1. Malabar Front
2. Smoke Stacks
3. The Friscalating Dusklight
4. Signal Tree
5. The Death Of Paradigm
6. 41°4'23n, -81°31'4w
The Bones Of A Dying World (2016)
Red Forest (2012)
Above The Earth, Below The Sky (2009)
If These Trees Could Talk (2006)
Vydáno: 2006
Vydavatel: Procedure Records
Stopáž: 32:02
U IF THESE TREES COULD TALK velmi oceňuji organické skloubení téměř taneční rytmické hravosti MASERATI se zvukově obhroubleji podanou jímavostí souputníků EXPLOSIONS IN THE SKY a dalších. Američané jednoduše tyto složky namíchali ve správném poměru - umí se vznést do eterických výšin, zanechávaje za sebou ozvěny jemných melodií, aby se vzápětí vrátili zpět na zem a vystavili posluchače pronikavě řezavé zvukové stěně. Velmi příjemná deska, která vtáhne ihned po prvním setkání.
-bez slovního hodnocení-
Dana Schechter (SWANS) a Tim Wyskida (KHANATE) stvořili pod hlavičkou INSECT ARK další neortodoxní dílo ponořené v drone, sludge a noise rocku. Sugestivní dílo, ale je těžké se v té bažině neutopit.
Odporně chutná lahůdka ukuchtěná z nekompromisně kvalitních surovin. Je to "jen" svérázný old school death metal anebo moderní verze extrémních forem metalové muziky? Možná oboje,ale rozhodně unikátní záležitost pro hledače v okrajových hudebních sférách.
Velkolepé, mnohovrstevnaté a produkčně velkorysé dílo. Jiné ani po minulém albu být nemohlo. Pro někoho možná i trochu za hranou kýče, ale když Jón Aldará se velmi dobře poslouchá, ať působí kde chce. Není to na první poslech, ale i po něm už spokojenost.
Deska, která po skvělém singlu ("Break My Lying Tongue") nakonec nedokázala tuto laťku udržet po celou hrací dobu. Silnější skladby se míchají s těmi "vatoidními" a jako celek nahrávka uplyne a příliš emocí nevzbudí. Model VOLA se asi opravdu vyčerpává.
Zásadní kapela mého dospívání a také kapela, kterou jsem 20 let ignoroval přišla s deskou odkazující k tomu nejlepšímu z její historie. Zároveň ovšem ani neevokuje pocit opakování se. "Disintegration" je jen jeden, ale tohle rozjímání mě prostě baví.
16 minut šťavnatého technického thrashingu a dva covery od kapely, která má řemeslo v paži. Je v tom ta patřičná lehkost, drive i finesa, které člověk od téhle žánrové generace automaticky čeká. Jako drobný příkrm v čase thrashového hladu obstojně zasytí!
Trochu rozpačitý počin po čtyřech letech od minulého alba "The Fallen Crimson". Nedotažené, možná zbytečně stručné album stojí na pouhých náznacích síly, kterou skupina v minulosti disponovala. Ale hezké momenty s typickým rukopisem se najdou, to zase jo.